خدمه سانچی «شهید خدمت» محسوب می‌شوند


وزير تعاون‌، کار و رفاه اجتماعي با بيان اينکه اين حادثه نفت‌کش سانچي بايد در ابعاد سياسي فني و امدادي عملياتي تشريح شود، گفت: از همکاران خود در دولت خواستم سايتي درباره اين حادثه باز کنند تا پاسخگوي سوالات باشم. گزارش جامعي از موضوع را منتشر خواهم کرد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، علي ربيعي در نشست خبري کميته ويژه رسيدگي به حادثه نفتکش سانچي گفت: ابتدا به همه مردم ايران و خانواده‌اي جانباختگان تسليت مي‌گويم و نوع شهادت اين عزيزان بر غم ما افزوده است چرا که در غربت و بطور ناگهاني فاجعه‌اي رخ داد که اين عزيزان در آتش به شهادت رسيدند. مجددا مراتب تسليت را از جانب خودم و رئيس‌جمهور عرض مي‌کنم.
وي افزود: علاوه بر تشريح اقدامات صورت گرفته سعي مي‌کنيم ابهامات مطرح شده را پاسخ دهيم. به تمام اظهارنظرهايي که در اين چند روز مطرح شده، پاسخ مي‌دهيم ما وظيفه روشنگري داريم و بايد حقيقت اتفاق را روشن کنيم برخي با انگيزه غيرروشنگرانه نظرياتي را مطرح مي‌کنند که اين نوع از سلامت اطلاع‌رساني درست نيست.
 ايجاد صفحه ويژه «کميته پيگيري حادثه سانچي» در پايگاه اطلاع‌رساني دولت
وزير تعاون‌، کار و رفاه اجتماعي با بيان اينکه اين موضوع بايد در ابعاد سياسي فني و امدادي عملياتي تشريح شود، گفت: از همکاران خود در دولت خواستم سايتي درباره اين حادثه باز کنند تا پاسخگوي سوالات باشم. گزارش جامعي از موضوع را منتشر خواهم کرد. سبقه اينگونه گزارشات را داشته‌ام در اين ماجراي جانسوز هم يک گزارش تفصيلي در رابطه همه ابعاد منتشر خواهم کرد. وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي تاکيد کرد: روز سه‌شنبه رئيس‌جمهور جلسه‌اي تشکيل داد. براي اينکه يک نفر تمام وقت پاي کار باشد من تعيين شدم و مدام با آقاي ظريف در ارتباط بودم ايشان قرار بود به چين برود بخاطر برجام اما وزير خارجه چين آماده نبود و تلفني صحبت کردند و معاون نخست وزير چين مسئوليت کارها پذيرفت. وي با بيان اينکه در همين رابطه سفراي چين، ژاپن و کره خواسته شدند، گفت: کميته‌اي در شانگهاي فرستاده شد. گروهي به چين و ژاپن فرستاده شد تا اگر باد کشتي را آنجا برد ما آنجا مستقر باشيم. ژاپني‌ها هم در اين رابطه اعلام آمادگي کردند.
بازگشايي جعبه سياه سانچي توسط يک سازمان بين المللي و چند کشور و با حضور ايران
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي درباره اينکه جعبه سياه کشتي در کجا مورد بررسي قرار مي‌گيرد، تاکيد کرد: درباره بازگشايي جعبه سياه اين کشتي يک سازمان بين المللي و چند کشور بايد در اين فرآيند دخيل باشند که ايران هم بايد حضور داشته باشد. البته کار بازگشايي و بررسي جعبه سياه در چين انجام مي‌شود در حال حاضر اين جعبه سياه با حضور نمايندگان ما پلمپ شده است.
ربيعي در پاسخ به اين سوال که گفته شده موقعيت‌ياب هر دو کشتي خاموش بوده و گفته مي‌شود اين کار به اين دليل بوده که بار کشتي غيرقانوني بوده است، گفت: اين چيزي که مطرح شده مبني بر اينکه محموله براي کره شمالي بوده، غير قانوني بوده، يا آمريکا نفت‌کش را با موشک زده است، درست نيست. داستان‌سرايي‌هاي ژول‌ورني صورت مي‌گيرد که نشان مي‌دهد مطرح‌کنندگان آنها نه آگاهي از دريا و نه اطلاعي از روابط بين الملل ندارند. اگر آمريکا موشک شليک کرده بود هيچ راداري در دنيا آن را رصد نمي‌کرد؟ 
کره جنوبي نسبت به اين موضوع اعتراض نمي‌کرد؟ اين چه سخناني است که گفته مي‌شود؟ شما به کشتي که با نفتکش تصادف کرده نگاه کنيد کاملا محل اصابت مشخص است. همکاران من از آن کشتي که با کشتي ما تصادف کرده است، بازديد کرده‌اند. مسائل مطرح شده مبني بر حمله موشکي آمريکا به نفت‌کش سانچي دروغ واضح است. ضمن اينکه شواهدي از اينکه جان انسان‌ها براي چيني‌ها مهم نبود مشاهده نکرديم.
نماينده ويژه دولت در رسيدگي به سانحه سانچي در پاسخ به اين سوال که آيا اين افراد بصورت رسمي‌شهيد محسوب مي‌شوند، گفت: از آنجا نامه‌اي به رئيس جمهور نوشتم ايشان با اين موضوع موافق بودند و گفتند با آقاي حجت‌الاسلام شهيدي رئيس بنياد شهيد صحبت کنم. بعد از صحبت‌هاي من با ايشان موافقت شد ايشان شهيد خدمت محسوب شوند و سه پيکر بعد شناسايي اگر اهل تهران باشند در قطعه شهداي خدمت به خاک سپرده خواهند شد.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي تاکيد کرد: ما بعد از بحران چند کار را در اولويت داريم يکي احقاق حقوق ماست ميزان تقصير در حال مشخص شدن است.
 سازمان بنادر، شرکت ملي نفت کش، وزارت خارجه اين کار را دنبال مي‌کنند. با رمز گشايي جعبه سياه اين کار معنادارتر است فکر نمي‌کنم قادر نباشيم احقاق حقوق کنيم. کشتي حدودا کاملا غرق شد. بايد تعيين تکليف شود. چيني‌ها گفتند تکنولوژي ورود به کشتي بيش از بيست دقيقه را ندارند زيرا سطح آن پر از مواد سمي‌است. مسائل خانواده شهدا را در داخل پيگيري مي‌کنيم.
ربيعي در پاسخ به اين سوال که چرا همان روزهاي نخست گفته نشد اين افراد جان سپرده‌اند، گفت: اين مسئله‌اي بود که بايد فکر مي‌کرديم چگونه بيان کنيم، فرداي حادثه با پزشکان و کارشناسان شيمي‌صحبت کردم، با کاپيتان‌ها هم صحبت کردم تا تصميم درست بگيريم. همان روز اول به صورت غيرکارشناسي به من گفتند يک موتورخانه وجود دارد که اين افراد در آن جا حضور دارند، اما بعد از صحبت با کارشناسان متوجه شدم که هواي اين مکان هم از عرشه تامين مي‌شود و همان دودهاي سمي‌که مشاهده کرديد به داخل موتورخانه راه پيدا مي‌کند.
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه با وجود توضيحات شما يک نکته مبهم مانده آيا کشتي مسير از پيش تعيين شده ندارد برخورد دو کشتي به اين بزرگي چطور ممکن است، گفت: اين اولين سانحه دريايي نبود ۳ماه پيش‌تر مجهزترين ناو جهان در آنجا تصادف کرده است. نقشه راه براي کشتي موجود است در آسمان هم نقشه راه است ولي برخورد دو هواپيما را هم داشته‌ايم.
استفاده از پرچم پاناما به دليل فوايد بازرگاني آن بود
ربيعي در پاسخ به اين سوال که چرا کشتي ايراني با پرچم پاناما تردد مي‌کند، آيا برجام نتوانسته گشايشي در اين مورد داشته باشد؟ گفت: تحريم يک بحث است، بحث ديگر فوايد بازرگاني است، حدود ۵ کشور وجود دارد که پرچم به کشورهاي ديگر مي‌دهند زيرا از نظر بازرگاني با صرفه است و کاملا متداول است، مشاهده کرديد کشتي کريستال خدمه چيني دارد اما با پرچم هنگ کنگ تردد مي‌کرده است.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي در پاسخ به اين سوال که آيا اين حرف را گفته شد سيگنالي از داخل کشتي به بيرون ارسال شده قابل تاييد است، گفت: تمام کشورهاي منطقه گفتند هيچگونه سيگنالي وجود نداشت. اينکه مي‌گويند پيامي‌به خدمه دادند و اين پيام دو تيک خورده درست نيست.
ربيعي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه گفتيد ورود به کشتي مقدور نيست، چطور جعبه سياه را بيرون آوردند؟ گفت: آن روز که وارد کشتي شدند، حرارت حدود ۹۰ درجه بود. جعبه سياه روي پل فرماندهي بود آن را که برداشتند پيکرهاي روي عرشه را پيدا کردند.
وي افزود: فکر مي‌کرديم فرداي آن روز همين ميزان درجه حرارت باشد بخاطر همين تکاوران را اعزام کرديم هواشناسي گفت شايد هوا خوب باشد وقتي تکاوران رسيدند درجه حرارت تا ۴۰۰ درجه رسيده بود.
ربيعي گفت: اين نشست آخرين نشست در اين باره گزارش مفصلي با مستندات زياد ارائه مي‌دهيم و منتشر مي‌کنيم دستگاه‌هاي مختلفي موضوع را بررسي کردند کار کميته ادامه خواهد داشت. مسائل را پيگيري مي‌کنيم رسانه‌ها به شفاف‌سازي کمک کنند به ابهاماتي که افراد غيرکارشناس و غيردلسوز مي‌زنند نپردازيد بحث کره شمالي يک ادعاي مضحک بود هر چه بيشتر ابعاد موضوع را بگشاييم بيشتر به اين مسائل دامن مي‌زند.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي در پاسخ به اين سوال که گفته مي‌شود يکي از پيکرهاي پيدا شده لباس ضدحريق داشته است، اين مساله صحت دارد، گفت: من هم روز اول شنيدم گفتند شخصي لباس ضد حريق به تن کرده، اما بعدا مشخص شد اين لباس ضدحريق نبوده و لباس شناوري بوده است.